Friday, August 7, 2009

Inna mal Khamru wal maisir...

Liquor, the choronology:

  • Ayat 67, surah al-Nahl.

    “Dan daripada buah tamar dan anggur, kamu jadikan daripadanya minuman haram dan rezeki yang baik, sesungguhnya pada yang demikian itu ada satu tanda bagi orang yang mahu menggunakan akalnya.”

    Ayat ini diturunkan ketika di Makkah di mana di dalam ayat itu Allah belum lagi menjelaskan pengharaman arak dan masih boleh diminum ketika itu.


  • Ayat 219, surah al-Baqarah.

    “Mereka bertanya kepadamu mengenai arak dan judi. Katakanlah pada kedua-duanya ada dosa yang amat besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa kedua-duanya lebih besar daripada manfaatnya..."

    Ayat kedua ini menjelaskan perbezaan di antara baik dan buruk arak. Ia juga menjelaskan bahawa dosa arak adalah lebih besar daripada manfaatnya.


  • Ayat 43, surah an-Nisa'.

    Firman Allah bermaksud: “Wahai orang yang beriman, janganlah kamu bersembahyang sedang kamu dalam keadaan mabuk sehingga kamu mengerti apa yang kamu ucapkan..."

    Ayat ketiga ini pula melarang umat Islam ketika itu meminum arak tatkala hampir waktu untuk bersolat. Perkara ini berlaku kerana imam sembahyang ketika itu dikatakan telah tersalah membaca ayat al-Quran kerana berada dalam keadaan mabuk. Maka turunlah ayat ketiga di atas.


  • Ayat 90, surah al-Maidah.

    “Wahai orang yang beriman sesungguhnya arak, judi, berhala dan bertenung nasib adalah perbuatan keji dan termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat kejayaan."

    Ayat keempat ini mengharamkan arak secara sekali gus. Jumhur fuqaha mengharamkan arak disebabkan ia adalah najis dan memabukkan.

    Ayat ini adalah dalil yang putus mengenai pengharaman meminum arak.


  • YB Dato' Dr Hasan Mohamed Ali

    PENDAHULUAN

    MEMINUM arak ataupun minuman berakohol yang memabukkan merupakan salah satu dosa besar dalam agama Islam. Ia haram diminum samada dalam kuantiti yang banyak ataupun sedikit, samada sipeminum tadi mabuk ataupun tidak akibatnya.

    Continue...



    S.M. MOHAMED IDRIS,

    President,

    Consumers Association of Penang.

    THE Consumers Association of Penang (CAP) refers to the proposal for restricting the sales of alcohol in Selangor. Protests have abounded since then. Among the views given are that this move is unfair to non-Muslims.

    CAP calls on all parties concerned to unite to focus on the health and social reasons that require action to be taken to restrict sales and prevent excessive consumption. This is especially critical when it comes to youngsters. There have already been a number of reports of youngsters consuming alcohol, even to excess. Continue....


    DATUK DR DENISON JAYASOORIA,

    Principle Research Fellow, Institute of Ethnic Studies,

    Universiti Kebangsaan Malaysia

    THE move by PAS to implement a blanket ban on the sale of alcohol in all Muslim-majority areas has now given us an opportunity to draw up guidelines on the sale of alcohol.

    While PAS’ call for a ban might seem drastic, this view should not be seen from a high moral ground or only from an Islamic perspective, but an opportunity to recognise the problems associated with alcohol abuse which is recognised by all major religions of the world.

    PAS was speaking for the Muslim community, but many of the social issues and abuses are among non-Muslim communities.... Continue...

    No comments: