Saturday, March 21, 2015

"Dahulu, ada seorang yang telah berbuat dosa. ......"

Di petik dari fb Capt Hafiz Firdaus Abdullah

"Dahulu, ada seorang yang telah berbuat dosa. Setelah itu, dia berdoa: 'Ya Allah, ampunilah dosaku! ' Kemudian Allah Tabaraka Wa Ta'ala berfirman: 'Sesungguhnya hamba-Ku mengaku telah berbuat dosa, dan dia mengetahui bahwasanya dia mempunyai Tuhan yang dapat mengampuni dosa atau memberi seksa kerana dosa.'

Kemudian orang tersebut berbuat dosa lagi dan dia berdoa; 'Ya Allah, ampunilah dosaku! ' Maka Allah Tabaraka Wa Ta'ala berfirman: 'Hamba-Ku telah berbuat dosa, dan dia mengetahui bahwasanya dia mempunyai Tuhan yang mengampuni dosa atau menyeksa hamba-Nya kerana dosa'.

Kemudian orang tersebut berbuat dosa lagi dan dia berdoa; 'Ya Allah, ampunilah dosaku! ' Maka Allah Tabaraka Wa Ta'ala berfirman: 'Hamba-Ku telah berbuat dosa, dan dia mengetahui bahwasanya dia mempunyai Tuhan yang mengampuni dosa atau menyeksa hamba-Nya kerana dosa. Oleh karena, berbuatlah sekehendakmu, karena Aku pasti akan mengampunimu (jika kamu bertaubat).'

[Shahih Muslim, no: 4953/6986/2758]

-----------------

Kadangkala ada orang yang berbuat dosa, kemudian taubat, kemudian buat dosa lagi, kemudian taubat..... dan hal ini berulang-ulang.

Ada yang memandang remeh taubat seperti ini.

Sebenarnya Allah tetap menerima taubat atau pemohonan ampun. Selagi mana seorang hamba merujuk kembali kepada Allah, maka Allah menerimanya.

Hadis ini bukan memberi motivasi untuk orang sengaja berbuat dosa berulang kali, tetapi memberi motivasi untuk orang yang bertaubat agar tidak putus asas meminta keampunan Allah meskipun dirinya tidak kuat untuk menjauhi kesalahan yang dilakukannya.

Imam al-Nawawi memberi bab hadis ini: Bab diterima taubat dari dosa meskipun berulang kali berbuat dosa dan taubat.

No comments: